onsdag 28 april 2010

När man inte kan spinna 2 - When you can't spin 2

Sländspinning är kul! Inga trampor!

Min elaka vrist får vila medan den läker.

Jag har inte varit så noga med att bygga en bra cop (= resultatet av hur man lindar tråden runt skaftet), så den börjar lösa upp sig nedtill. Jag ska nu linda av tråden och börja på en ny omgång tråd, sedan tvinnar jag på en större slända. Fibrerna är en kardad blandning jag fick av Ingrid i Sverige. Mohair, lång och kort svensk ull, silkepluttar. Jag spinner ett grovt, ojämnt garn för att få fram roligheterna i fibrerna.

Sländan är från Spindlewood med trissa i olivträ och skaft av bloodwood. Den är vacker och balanserad, en mycket bra slända, en favorit.

Spindling is fun! No treadles!

My bad ankle can rest while healing.

I have not been very careful when building this cop, so it's beginning to unwind at the bottom. I will now make a ball and start a new thread, then I'll ply on a bigger spindle. The fiber is a carded mix I got from Ingrid in Sweden. Mohair, long and short Swedish wool, silknoils. I'm spinning a thick, uneven yarn so you can see the nice fibers.

The spindle is from Spindlewood, with whorl in olivetree and shaft in bloodwood. It's a beautiful and well balanced spindle, a favorite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar