fredag 21 maj 2010

Stödd slända - Supported spindle

Det här är min nyaste slända, en liten bead spindle från MandaCrafts. Amanda skickade med några punis, så jag kan öva tills jag får mera bomull. Det här är verkligen roligt, men jag tvivlar på att det blir mer än ett litet tidsfördriv. Den här länken om hur man gör sländtrissorna fick jag från svenska spinnforumet på Ravelry: African Trade Beads. Det är ju ett oerhört arbete för en liten lerpärla. Sådana här sländtrissor representerar något mycket fundamentalt för mig. Den här typen har använts i tusentals år för fina, korta fibrer som bomull.

This is my newest spindle, a small bead spindle from MandaCrafts. Amanda sent me some punis also, so I can practice while waiting for more cotton. This is really fun, but I don't think it will be more than a minor hobby for me. If you follow the link African Trade Beads above you can see how the beads are made. What a tremendous work for a small bead! Beads like this one represents something very fundamental for me. They are ancient, have been used for thousands of years to spin fine, short fibers like cotton.

Utomhus händer det en del. Rabatten ?? blommar :) Och koltrasten skaffar mat åt familjen. Jag fattar inte hur han gör för att få plats med alla dessa maskar.

Busy times in the garden: the flower bed ?? is in full bloom :) And the blackbird is hunting earthworms for the family. How is he doing this, keeping all these worms in his beak?

2 kommentarer:

  1. Tänk jag känner igen mig. Sådana rabatter har jag också.

    SvaraRadera
  2. Kul! Maskrosor är vackra tycker jag. Och goda. Vi äter gärna maskrosknoppar på pizza och i pajer.

    SvaraRadera