torsdag 17 juni 2010

Miranda i lådan

Får jag presentera Miranda. Hon älskar små lådor. Finns det en tom pytteliten låda i huset så ockuperar hon den omedelbart. Ett tag sov hon i den lilla blå plastlådan. Där hade jag hade glömt svart ull, som hon fick småningom ihop filt av. När hon var mycket liten var en favoritsysselsättning att hänga i vår leonbergers svans. Där klängde hon sig fast medan Oma långsamt och försiktigt svängde svansen av och an. När hon var ännu mindre fick hunden portförbud från kattfamiljens skåp, eftersom hon jämt var dyngblöt av allt ömt slickande den stora hunden utsatte henne och kattsyskonen för. Ibland slank de in i munnen av misstag, och då stod alltid Oma och funderade ett långt ögonblick innan hon öppnade munnen och lade tillbaka dem i skåpet.

Miranda är en iakttagare. När vi är utomhus sitter hon ofta bredvid en husvägg och tittar på oss. Men hon är också en fruktansvärd jägare. Jag önskar att hon skulle hålla sig till sork, men det gör hon ju inte. Hon tar allt som går att äta.
Det är tur att hon sover för det mesta. Här har hon lagt sig tätt intill sin mor NeferNeferNefer.
Det går att spinna garn av hennes hår, men jag skulle nog inte använda det i sockor :) I en mössa går det däremot utmärkt. Här har jag kardat ihop hennes hår med brun ull och tvinnat med en vit tråd.
Är det här som kallas "spinning out of the box"?

4 kommentarer:

  1. Guuud så söt!! Som en karamell. Menar du att man kan spinna garn av katthår? Då skulle jag kunna göra massor av mina 3 pälsklingar. Jisses vad kul det skulle vara.

    SvaraRadera
  2. Miranda har långhårskatter i släkten, och hon har ärvt lite av det fast hon inte kan räknas som långhårig. Långhåriga katters hår kan spinnas, men det är fiffigt att blanda i finfibrig ull för att binda håren fast det går att spinna enbart katthår också. Hon är förresten en riktig pratmoster den där katten :)

    SvaraRadera
  3. Men oj vilken härlig katt...

    SvaraRadera
  4. Påminner om min honkatt. Finns det en låda hon kan komma komma ner i är det där du hittar henne.

    Samlar för övrigt kattpäls jag med. :)

    SvaraRadera