fredag 12 november 2010

Att provsticka eller inte - To Swatch or not to Swatch


Jag skulle sticka en Baby Surprise Jacket till min brorson men "glömde" att göra provlapp. Koftan är rolig att sticka, så jag funderade inte så mycket på att den verkade liten. Pojken fyller ett år i januari, han är liten, tänkte jag. Och efter ett tag hade jag en fin kofta - till min docka Anni!

Nå, skam den som ger sig. Det fanns garn till en kofta till, så jag stickade efter ett mönster som är skrivet för garnet. Nu har jag då en nästan färdig kofta för - en tvååring. Stickade jag provlapp? Gissa!

På huvudet har Anni en nålbunden mössa som jag gjorde till mig själv. Den blev alldeles för stor, så jag lade den i tvättmaskinen och efter ett tag kunde jag plocka upp en filthatt - i dockstorlek! Jag hade just köpt nålar för torrfiltning, så jag gjorde några blommor :)

I wanted to knit a Baby Surprise Jacket for my nephew but "forgot" to swatch. The jacket is fun to knit, so I didn't think much about it looking small. The boy will be one year old in January, he's small, I thought. After a while I finished a nice jacket - for my doll Anni!

I don't give up easy. I had yarn for another jacket, so I knitted a pattern written for that yarn. Now I have an almost finished jacket for - a two year old. Did I swatch? Guess!

Anni's hat is made in nalbinding, for me. It was far to big so I put it the washing machine, and after a while I could pick up a felted hat - in a size for a doll! I had bought felting needles only a couple of days earlier, so I made flowers for the hat :)

2 kommentarer:

  1. oops! well, at least you had a place to use it!

    SvaraRadera
  2. Misslyckandet är uppfinningarnas moder osv... Och förresten blir det aldrig fel, bara annorlunda :)

    SvaraRadera