lördag 27 november 2010

Vårflod - Springflood

Jag köpte merino av Renee Darley på Ullaffären. Den visade sig vara av det mest underbara slag, en superb kvalitet från Nya Seeland. Det tog lite tid att spinna tillräckligt för en sjal, men det var värt ansträngningen. Jag fick ett tunt, spänstigt tvåtrådigt garn.

Renee skickade med lite textilfärg för att jag skulle få pröva på färgning. Jag färgade garnet i gröna nyanser. Jag tänkte mig en våräng med maskrosor och kvarliggande snö, men jag behöver öva litet för att färga något sådant. Jag gillar garnet i alla fall.

Jag stickade en sjal med Limmo-designs vackra mönster Vårflod, men mitt garn är för tunt för de långa garnlänkarna. De fastnade i något efter första rapporten, så jag repade upp och stickade ett hålmönster i stället, men med Lillemors mönster i tankarna. Jag stickade in lite pärlor som jag inte kunde motstå när jag såg dem i butiken. Det här projektet är en Spinalong/Knitalong i Renees grupp på Ravelry.

I bought merino from Renee Darley at The Wool Business. It was the most wonderful merino from New Zealand, a super quality. It took me some time to spin enough for a shawl, but it was worth the effort. I got a fine, springy twoply yarn.

Renee sent me some dyes also, so I could try dyeing. I dyed the yarn in green shades. I thought about a spring meadow with dandelions and snow, but I have to practise first. I like the yarn anyway.

I started knitting a shawl in a beautiful pattern Vårflod from Limmo-design, but my yarn is too thin for the yarn overs in the original. They got caught in something, and I had to unravel. Instead I knitted a lace pattern, but with Lillemor's pattern in mind. I added some beads I couldn't resist when I saw them in the shop. This project is a Spinalong/Knitalong in Renees group on Ravelry.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk färg! Som färgen på dom allra första, spädaste maskrosbladen. Visst är det kul att färga!

    SvaraRadera