onsdag 3 augusti 2011

Pepparkaka

För flera år sedan fick jag ull av en fårägare på Åland. Jag spann det mesta av den då, men här ljuvliga bruna ullen som jag sparat för att spinna när jag känner mig mogen. Förra veckan gjorde jag det. Jag maskinkardade ullen och spann ett grovt kardgarn. Det är stickigt, så det passar bra att använda tillsammans med andra garner av liknande kvalitet i en kudde eller till och med en filt. Tackan som hade så vacker ull hette Pepparkaka.

Several years ago I got wool from a sheep owner in Åland. I spun most of it then, but I saved this beautiful brown wool until I felt ready for it. Last week I did. I drumcarded the wool and spun a thick woolen yarn. It's harsh, so it will go well together with other yarns of the same type in a cushion or even a blanket. The ewe with the beautiful wool was called Pepparkaka, Gingerbread.

2 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker färg! En tovad väska skulle locka mig väldigt av så fina färger :)

    SvaraRadera